سوم فروردين روز جهاني آب واهميت آب در استان يزد
‬ 





سوم فروردين هر سال، روز جهاني آب نامگذاري شده و به همين مناسبت در مناطق مختلف جهان از جمله در كشور ما آيين‌هايي برگزار مي‌شود.

تقارن اين روز با تعطيلات نوروزي موجب شده تا كمتر در اين رابطه سخن گفته شود.

متوليان امر با نصب پارچه نوشته‌هايي اين روز را گرامي مي‌دارند و مردم را به صرفه جويي در آب دعوت مي‌كنند.

به گفته كارشناسان، آب هميشه براي مردمان مناطق كويري بويژه يزد ارزش دو چندان داشته و دارد و مردم آن قدر آب را بهتر از ديگران مي‌دانند.

آنها در اين منطقه بياباني، فاقد جريان آب‌هاي سطحي بوده و اين ماده حياتي را به سختي مي‌يابند و چون كيمياي گمشده‌اي كه يافته شده، سخت در آغوش محافظت مي‌سپارند و آن را پاس مي‌دارند.

حجم نزولات آسماني استان يزد حدود‪ ۱۳‬ميليارد مترمكعب است كه بعلت اقليم خشك و فقر پوشش گياهي بخش اعظم آن به صورت روان آب وارد عرصه‌هاي كويري مي‌شود كه حدود ‪ ۲۰‬درصد آن در خاك نفوذ مي‌كند
دوربودن يزد از درياها، مجاورت با كوير لوت، فقر پوشش گياهي ، بالا بودن دما در طول شبانه روز و تبخير زياد از عوامل اصلي بارندگي كم منطقه است.

اين امر باعث شده ساكنان اين خطه از هزاران سال قبل براي غلبه بر طبيعت و ادامه حيات در اين منطقه به حفر قديمترين تاسيسات آبرساني كه ريشه در تاريخ و فرهنگ ايران زمين دارد، بپردازند.

حفر قنات يا كاريز در يزد، سابقه چندين هزار ساله دارد و اين تاسيسات آبي تا‪ ۵۰ ،۴۰‬سال قبل، آب آشاميدني و زراعي مردم استان را تامين مي‌كرد.

با افزايش جمعيت، توسعه زندگي يكجانشيني و حفر چاه‌هاي عميق و نيمه عميق طي سال‌هاي اخير ميزان آب دهي قنات‌هاي استان كاهش پيدا كرده است.

اين امر، كويرنشيان يزد را برآن داشته تا به فكر تامين آب خارج از استان در قالب طرح آبرساني زاينده رود اصفهان به يزد برآيند.

اين پروژه عظيم ملي با هدف تامين‪ ۷۸‬ميليون مترمكعب آب در سال براي تامين مصارف آشاميدني و صنعتي به بهره‌برداري رسيده است.

در حال حاضر اين آب در شهرهاي احمد آباد، اردكان، ميبد و يزد به مصرف مي‌رسد كه با توجه به استقرار غالب جمعيت يك ميليون نفري استان و فعاليت ها در دشت يزد - اردكان، اين ميزان آب پاسخگوي نيازها نيست.

سازمان جهاد كشاورزي، شركت‌هاي آب منطقه‌اي و آب و فاضلاب يزد هر يك به نوبه خود طرح‌هايي را براي تقويت سفره‌هاي آب زيرزميني و يافتن راه بهينه سازي مصرف آب اجرا و يا در دست تهيه دارند.

اين منطقه فاقد رودخانه دايمي است و لذا همه مردم بايد قدر آب را بدانند.

كمبود بارندگي هم موجب شده سطح آب‌هاي زيرزميني با افت مواجه شود كه ميزان افت در برخي مناطق‪ ۴۰‬تا‪ ۱۸۰‬سانتيمتر، متغير است.

متوسط بارندگي استان، كمتر از يكصد ميليمتر است كه اين رقم در دشت يزد - اردكان‪ ۵۰‬ميليمتر است.

البته به اعتقاد كارشناسان، كمبود آب، زياني نداشته و اين محدوديت ها مردم را به فكر، خلاقيت و استفاده از امكانات موجود براي بهره‌وري وا داشته است.

يزدفردا   ايرنا 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا